Foutieve IBAN nummers?

De Consumentenbond roept banken op de adresboeken voor online bankieren helpen op te schonen. Deze zijn de grootste boosdoener van foutieve overboekingen.

De Consumentenbond vindt dat banken moeten stoppen met het heruitgeven van vervallen IBAN-nummers, omdat die vaak in het adresboek blijven staan terwijl het nummer al aan een andere persoon is gekoppeld. Daarbij moeten banken consumenten helpen met het opschonen van hun adresboek, bijvoorbeeld met een pop-up die meldt dat een IBAN-nummer lang niet is gebruikt. Ouderen zouden behoed moeten worden voor vergissingen met een goede vormgeving van de adresboeken.

Betaalvereniging Nederland meldde gisteren dat 73% van de verkeerde overboekingen komt door verouderde IBAN-informatie in het adresboek. In 8% van de gevallen is fraude de oorzaak van geld dat bij de verkeerde terechtkomt en bij 2% ging het om het gebruik van onofficiële IBAN-omnummertools die een IBAN van iemand anders genereren. Bij 2% is de oorzaak van de verkeerde overboeking niet bekend terwijl 15% van de bankklanten de Procedure Onverschuldigde Betaling (POB) weer introk.

Aan de hand van POB houdt Betaalvereniging Nederland het aantal foutieve overboekingen bij. In 2016 (februari t/m december) maakten consumenten 14357 keer gebruik van POB, wat neerkomt op 1305 keer per maand. Dit is een daling ten opzichte van 2014 en 2015, toen de POB gemiddeld 4.500, respectievelijk 1.500 keer per maand werd uitgevoerd.

Direct vragen stellen

Show Buttons
Hide Buttons