Blauwe envelop verdwijnt

 

De jaarlijkse belastingaangifte gaat verdwijnen.

Veel mensen werden erg blij van dit bericht omdat ze dachten dat ze geen belasting meer hoefden te betalen.

Helaas. De zin was de inleiding om te vertellen dat de blauwe belastingenvelop gaat verdwijnen. Alle belastingbetalers krijgen een eigen beveiligde pagina op internet, waarop ze hun gegevens kunnen inzien en aanpassen. Zie hiervoor ook de tab “MijnOverheid”.

De bijgewerkte opgave wordt door de fiscus gebruikt om bijvoorbeeld per kwartaal een nauwkeuriger aanslag op te leggen.

Het aantal naheffingen kan zo sterk worden teruggedrongen. Dat meldt De Telegraaf woensdag op basis van vertrouwelijke notities van de Belastingdienst.

Inzicht

Particulieren en bedrijven krijgen via de website snel inzicht in hun belastingschuld en de toeslagen of aftrekposten waar ze recht op hebben.

De Belastingdienst kan op de pagina ook nieuws geven over aftrekposten. Voor de beveiliging van de website werkt de fiscus samen met alle grote ICT-bedrijven, schrijft de krant.

Dit jaar

Nog dit jaar zou de Belastingdienst willen beginnen met het initiatief. Niet alleen moet het betalen van belasting hiermee sterk worden vereenvoudigd, de fiscus profiteert zelf ook.

Miljoenen wijzigingen waarop de Belastingdienst formeel moet reageren, behoren binnenkort voor een groot deel tot het verleden. “Die werkwijze kost nu zeer veel tijd en veel geld”, zegt een betrokkene in de krant. “Die papierberg schrappen, bespaart de fiscus honderden miljoenen.”

U wilt geen digitale post of u heeft geen computer/internet

Het is aan de belastingdienst om te beoordelen of uw situatie dusdanig is dat u uitgezonderd kunt worden van de digitale correspondentie. U kunt voor het beoordelen van uw situatie of het indienen van uw klacht gratis contact opnemen met de belastingtelefoon 0800-23 58 352.

Na onderzoek van de ombudsman heeft deze aanbevelingen gedaan aan de Staatssecretaris van Financiën en deze zijn grotendeels overgenomen. Mensen die nog papieren kopieën wensen te ontvangen moeten naar Helpdesk digitale post van de belastingdienst bellen en dan worden zij op een lijst gezet voor toezending van een papieren kopie. op dit moment is er geen einddatum verbonden aan het versturen van papieren kopieën.

 

Direct vragen stellen

Show Buttons
Hide Buttons