Bewaartermijn
Hoe lang moet ik mijn administratie bewaren?
Iedere ondernemer is verplicht zijn administratie minimaal 7 jaar en 10 jaar te bewaren. Dit geldt daarnaast ook voor de digitale versie van uw administratie. De Belastingdienst kan namelijk besluiten om een boekenonderzoek te gaan uitvoeren. Hierbij maken zij gebruik van alle gegevens die u gebruikt heeft om uw administratie te voeren. Dat betekent dus ook dat alle software die u destijds gebruikt heeft nog in te zien moet kunnen zijn. Als u op een later moment besluit om over te stappen naar nieuwe software, zult u vervolgens ook moeten zorgen dat de gegevens uit de oude software nog te raadplegen blijven. U zou echter ook kunnen besluiten om de oude gegevens over te zetten naar uw nieuwe software.
7 jaar bewaarplicht
De bewaarplicht van 7 jaar geldt voor alle basisgegevens van uw administratie. Wat wordt hieronder verstaan?
- Voorraadadministratie;
- Crediteuren- en debiteurenadministratie;
- In- en verkoopadministratie;
- Het grootboek;
- De loonadministratie.
10 jaar bewaarplicht
Alle gegevens die betrekking hebben op onroerende zaken moeten minimaal 10 jaar bewaard blijven. Dit heeft namelijk te maken met de voorbelasting die ter sprake komt bij de aanschaf van onroerend goed.
Conclusie
Heeft u veel last van uw stapels ordners en papieren? Dan zou ik adviseren contact op te nemen met uw adviseur. Zo bent u er zeker van dat u geen informatie weggooit die nog niet had weggegooid had mogen worden. In alle andere gevallen zou ik dus adviseren om uw administratie minimaal 10 jaar te bewaren. Zo doet u nooit wat fout en daarmee voorkomt u een hoop gedoe met de Belastingdienst.
Ons kantoor kan u helpen met een uiteenlopend aanbod van diensten, neem daarom ook eens een kijkje op de volgende pagina’s:
- Loonadministratie laten verzorgen;
- Begeleiding voor startende ondernemers;
- Wat zijn de verschillen tussen een boekhouder en een accountant?
Direct vragen stellen
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld uw loonadministratie uit te besteden of uw aangifte omzetbelasting te laten verzorgen? Of twijfelt u over uw huidige accountant? Ons administratiekantoor bedient grotendeels bedrijven uit de regio ‘s-Hertogenbosch en Waalwijk. Neem daarom vrijblijvend contact met ons op via 073-5119038 of vul het contactformulier in.
Wij streven ernaar om uw ingevulde contactformulier te beantwoorden binnen 24 uur. U bent overigens altijd welkom om geheel vrijblijvend een kopje koffie te komen drinken!